کراتین مو چیست و چه مویی نیاز به کراتین دارد؟

کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو، یکی از روش های رایج صاف کردن مو و برطرف کردن وز موها است که اصطلاحاً به آن صاف کننده معجزه گر می گویند. کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخن است باعث صاف شدن و درخشندگی موها می شود و در افرادی که موهای فر یا وز دارند این پروتئین به میزان کافی جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد.

ساختار کراتین چیست؟

کراتین توسط کراتینوسیت ها که سلول های زنده ای هستند ساخته شده و قسمت بزرگی از بدن شامل پوست، مو و ناخن را تشکیل می دهند، این سلول ها به آهستگی از بالای غشای پایه به سمت بیرون حرکت می کنند و نهایتاً دچار مرگ شده و لایه ی محافظ را تشکیل می دهند و هزاران هزار سلول های کراتینوسیت ها همه روزه دچار ریزش می شوند، آسیب لایه خارجی کراتین می تواند، پوست، مو یا ناخن را بیمار کند و پوسته دار کند.

 

%

تا چه میزان کراتینه کردن مو نتیجه دارد؟

نتایج درمان های کراتینه کردن مو در بین افراد استفاده کننده، متفاوت است، در بعضی ها همان انتظاری که از قبل هست برآورده می شود و ماه ها موهایشان صاف و لخت باقی می ماند، ولی در بعضی دیگر رضایت مندی کمتر است و فقط تا چندهفته مو به حالت اولیه باقی می ماند.

برای کراتینه کردن مو لازم است ایتدا موها را با شامپو به خوبی بشویید، بعد از شستن موها را کاملاً خشک کنید. در این مرحله موها را به ۳ یا ۴ قسمت تقسیم کرده و از سمت راست و پایین کار را شروع می کنیم، البته با فاصله ۱٫۵ سانتیمتر از پوست سر یک لایه از موها را برداشته و کمی مواد زده و به سمت پایین می کشیم، مواد را باقلم و شانه روی موها پخش می کنیم و دقت کنیم که مواد کاملاً به روی موها پخش شود و کاملاً با هر لایه از موها تماس پیدا کند.

می توانیم موها را در یک کلاه نایلونی قرار دهیم تا مواد رطوبت خود را حفظ کند و راحتتر به فلکول ها وارد شوند، بعد مدت ۴۵ دقیقه مکث می کنیم و بعد با باد سرد سشوار ۷۰ تا ۸۰ درصد مو را خشک می کنیم. بعد از آن یک سشوار حرفه ای می کشیم بعد با اتوی مو، شروع به اتو کردن می کنیمو بعد از ۳ روز موهایتان را می­شویید. شامپویی که بعد از کراتین استفاده می کنیم باید ph  اش خنثی باشد بین ۵ تا ۷، و استفاده از ماسک مو توصیه می شود.

اثر کراتین موقت است یا دائم؟

کراتین دو اثر مهم دارد:

اولاً رفع سوختگی و آسیب دیدگی مو در اثر مواد شیمیایی

دوماً اثر صاف کنندگی

اثر اول آن دائمی است و موهای ترمیم شده دوباره به حالت آسیب دیده باز نمی گردد، اما خاصیت صاف کنندگی آن موقت است و معمولاً تا ۳ ماه دوام دارد.

آیا کراتین موهای مجعد و فر را کاملاً صاف می کند؟

واقعیت این است که خیر، کاملاًصاف نمی کند، اگر شما موهایتان آسیب دیدگی ندارد به شما پیشنهاد می کنیم به جای کراتین از صاف کننده دائم استفاده کنید که خاصیت صاف کنندگی اش بیشتر و دائمی تر است. البته اگر موهای شما خیلی فر است باید ریشه ی موهای خود را هر ۳ ماه یکبار صاف کنید تا موهایتان یک دست بماند چرا که موهای جدیدی که رشد می کنند طبیعتاً صاف نخواهند بود و باید صاف شوند.

اگر موهایتان آسیب دیده باید به یک آرایشگر ماهر نشان داده تا تشخیص بدهد که آیا می توان با کراتینه بعلاوه صاف کننده دائم، موهای شما را صاف کند.

آیا می توان همزمان با کراتینه کردن، موهایمان را رنگ کنیم؟

در صورتی که آسیب دیدگی موهای شما خیلی شدید نباشد و امکان رنگ کردن مو وجود داشته باشد می توانید قبل از کراتین (در همان روزی که موهایتان را کراتینه کنید) رنگ کنید.

فقط باید یک نکته را در نظر داشته باشید که کراتین بعد از اتو شدن مو باعث می شودکه موها کمی روشن تر شود، بنابراین برای داشتن رنگ دلخواهتان باید موها راکمی تیره تر کنید تا بعد از روشن شدن در اثر کراتین به رنگ موی دلخواهتان برسد.

آیا می توان با موی کراتینه شده به استخر یا دریا رفت و شنا کرد؟

رفتن به استخر با موی کراتینه شدن مشکل زیادی ایجاد نمی کند، فقط قبل از رفتن به استخر موهایتان را با روغن زیتون یا روغن آرگون چرب کنید و کلاه نایلونی سرتان بگذارید.

اما شنا کردن در دریا به علت وجود نمک در آب موجب خراب شدن کراتین می شود، می توانید قبل از رفتن به آب از سرم های مخصوص استفاده کنید بعد به دریا بروید.

مبحث آموزش: کراتینِ کردن موها

مدرس : خانم خیام زاده

منبع : سورا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا