اگر می خواهید قد کوتاه نشوید این خوراکی ها را نخورید!

یکی از دغدغه‌های اکثر افراد داشتن قد بلند است. حتما شما هم از تاثیر خوراکی ها بر بلندی قد مطالبی به گوشتان خورده است. ما از دوران کودکی این جمله را شنیده ایم که اگر می‌خواهید قد کوتاه نشوید این خوراکی ها را نخورید و یا بعضی از خوراکی ها را بیشتر مصرف کنید. قد بلند بودن یکی از عواملی است که افراد را بیشتر ترغیب می‌کند تا علاوه بر رعایت اصول غذایی خاص، ورزش را به طور جدی دنبال کنند. به همین خاطر والدین برای اینکه فرزندانشان در آینده بلند قد بشوند، از کودکی آها را به انواع کلاس های ورزشی مانند بسکتبال و والیبال میفرستند. در ادامه باهم ببینیم که شایع ترین عوامل بر کوتاهی چیست و خوراکی‌ها بر بر روی افزایش قد تا چه اهمیت دارند.

%

 

کیک ها و شکلات های شیرین

انواع کیک  و شیرینی‌ها، از اصلی ترین عوامل چاقی و اضافه وزن سریع به خصوص در ناحیه شکم هستند. مصرف بیش از حد خوراکی یا غذاهای شیرین و پرشکر سبب آزاد شدن هورمون مسدود کننده در اسکلت‌های بدن شده و باعث می‌شود رشد استخوان‌ها  بسیار محدود بشود. شیرین کننده های مصنوعی اگر بیش از حد مصرف شود، شما را به سرعت چاق کرده و این افزایش وزن فشار بر روی استخوان ها را زیاد می‌کند. در نتیجه رشد استخوانی و غضروفی بشدت کاهش میابد.

%

فست فود و نوشابه

طبق تحقیقات انجام شده بر روی دوقلوهای همسان، نوشابه مانع جذب کلسیم در بدن شده. کلسیم از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی افزایش قد است. افرادی که از دوران کودکی عادت به نوشیدن زیاد نوشابه دارند در آینده نمیتوانند قد بلندی داشته باشند. علاوه بر کوتاهی قد، تاثیر بسیار زیادی بر پوکی استخوان دارد. بنابراین تا حد ممکن از مصرف نوشابه خودداری کرده و مصرف آن را برای کودکان بسیار محدود کنید.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا قد افراد در گذشته نسبت به سال های اخیر بلندتر بوده است. یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین عامل‌ها، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی است. امروز مردم به دلیل کمبود وقت بیشتر به غذاهای فست فودی روی آورده اند. روزانه شاهد تعداد زیادی قشر جوان و حتی کودکان هستیم که در صف خرید غذاهای فست فودی هستند. غذاهایی مانند پیتزا، مرغ سوخاری و انواع برگرها که علاقمندان زیادی دارد، در دسته غذاهای فرآوردی شده سریع محسوب می‌شوند. اساس این سبک غذاها با سرخ کردن در روغن فراوان و مواد نگهدارنده زیاد همراه است. سبک فرآوری عذاهای فست فود باعث از بین رفتن مواد مغذی از جمله کلسیم، فیبر و ویتامین دی میشود، که هر سه این مولفه‌ها برای افزایش قد لازم است.

 

%

مصرف بیش ازحد گوشت

بسیاری از خانواده ها تصور می‌کنند که اگر بیش از حد تعادل به کودکشان گوشت گاو بدهند راه درستی در جهت افزایش قد آن‌ها انجام داده‌اند. اما برخلاف باور اکثر مردم، استفاده از گوشت گاو نیز محدودیت دارد و استفاده بیش از حد آن، ابدا برای افزایش قد مناسب نیست. گوشت گاو پروتئین بالایی دارد و اگر به اندازه مصرف نشود موجب افزایش پروتئین خواهد شد. همچنین باعث می‌شود بیماری های مفصلی و استخوانی به سراغتان بیاید.

ناگفته نماند کلسیم موجود در گوشت گاو زیاد است و عوامل اسیدی مانند فسفر، کلرین و سولفور بالایی دارد. تمام این عوامل در افزایش اسید خون موثر است و باعث از دست دادن کلسیم و در نتیجه تاثیر منفی بر روی رشد قد کودکان دارد. بهتر است به جای مصرف زیاد از حد گوشت، جایگزین های بهتری از جمله هویج، سویا، انواع میوه، تخم مرغ را استفاده کنید و یک رژیم متعادل و متنوع برای کودکانتان در نظر بگیرید تا در طولانی مدت قابل اجرا باشد و کودکان علاوه بر سلامتی یک روند رشد متعادلی را داشته باشند.

%

 

غذاهای بسیار چرب

غذاهای بسیار پرچرب یکی از منابع خوب برای کالری‌ها هستند. مصرف زیاد غذاهای پرچرب برای کودکان باعث چاقی آن‌ها می‌شود. علاوه بر چاقی، بر روی رشد قدی آن‌ها تاثیر بدی دارد و مانع رشد کودک  خواهد شد. همچنین مواد غذایی که کمک به رشد کودکان می‌کنند هنگام طبخ غذا با روغن از بین می‌رود و ننتیجه‌ای کاملا عکس دارد.

 

اسپانسر این مقاله، سایت گردشگری لحظه آخر است، که با ارائه بهترین و معتبرترین تورهای داخلی و خارجی از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. این وب‌سایت جزو پرچمداران عرصه خرید آنلاین تور و رزرو اینترنتی همزمان پرواز و هتل است. شما می‌توانید در لحظه آخر از انواع تورهای داخلی تخفیف خورده بهره‌مند بشوید. تور کیش تخفیف خورده از جمله تورهای پرطرفدار در سایت لحظه آخر است که توسط معتبرترین آژانس‌های مسافرتی از سراسر کشور ارائه می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا