معرفی و آموزش طرز استفاده انواع قیچی پیتاژ

یکی از ابزارهای پیتاژ به نام قیچی تکسچرازینگ یا قیچی پیتاژ یا قیچی اره‌ای یا همان قیچی اسکراب می‌باشد که این قیچی با این چهار اسم شناخته می‌شود. قیچی‌های تکسچرازینگ بردو دسته هستند :

۱- قیچی ای که یکطرفش حالت تکسچر یا اره ای دارد.

۲- قیچی ای که دوطرفش تکسچر یا اره دارد.

قیچی پیتاژ 25 درصد

قیچی هایی که دو طرف آنها تکسچر و اره‌ای هستند ۲۵ درصد از موها را کم می‌کنند و بیشتر برای موهای کلاسیک استفاده می‌شود. برای حجم گیری موهایی که کلاسیک هستند و میخواهیم خیلی کم حجم موها را کاهش دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ۲۵ درصد در صورتی صدق می‌کند که فواصل بین دندانه با سطح مقطع قیچی برای کات یک اندازه باشد که در آن صورت می‌توانیم از ۲۵ درجه استفاده کنیم. اصولا به این قیچی‌ها در عامیانه ۲۵ درصد نیز گفته می‌شود.

قیچی پیتاژ 50 درصد

برای حجم‌گیری موهای فشن بیشتر از قیچی ۵۰ درصد که در یک طرف تیغه‌ی صاف مثل قیچی معمولی و یک طرف تکسچر یا اره‌ای است، استفاده می‌شود. در فواصل استاندارد بین تکسچرهای قیچی در حالت عادی از ۱۶ صدم میلیمیتر تا ۴ صدم میلیمتر تلورانس دارد.

قیچی پیتاژ 50 درصد

دقت داشته باشید که برای موهایی که خیلی کوتاه و خیلی ضخیم هست از این قیچی برای حجم‌گیری و یا پیتاژش استفاده نکنید. چون پیتاژی که به ما می‌دهد، مانند پیتاژ قیچی تکسچر یا همان اره‌ای، و پیتاژ خطی است، همچنین نوک موها را سوزنی می‌کند. در نتیجه موها اگر ضخیم و زمخت باشد نتیجه‌ی خوبی بدست نمی‌آید.

همان‌طور که گفته شد این قیچی بیشتر برای حجم گیری استفاده می‌شود و اگر برای موهایی که حجیم هستند استفاده شود، پیتاژی به صورت خطی ایجاد می‌شود. چون تکسچر‌ها به صورت مساوی کنار همدیگر قرار گرفتند. در حالت نرمال این قیچی، زمانی که یک برش صاف از سطح مقطع موها زده شود، شاخه های مو در واقع کوتیکول مو را به صورت نیم دایره برش می‌دهد. چون برش ما به صورت صاف هست و حالت سایشی ندارد نوک مو به صورت گردبر می‌شود. چون قیچی ها در یک راستا کات می‌شود. زمانی که مو در یک ردیف و حجم مناسب برش بخورد، یک دستی و صافی مو را از بین خواهد برد.

نحوه تشخیص برش مو در ژرنال

در ژرنال خوانی اگر بخواهید ببینید که نوک موها با این قیچی کات شده یا با وسلیه‌ی دیگری انجام شده است، باید به نوک موها دقت شود که حالت سوزنی، پخش و پر همچنین حالت زمختی وجود داشته باشد، در این حالت با قیچی تکسچرازینگ یا همان اره‌ای استفاده شده است.

توصیه می شود از قیچی پیتاژ اره‌ای به منظور پیتاژهای چرخشی استفاده شود. زیرا زمانی‌که پیتاژ چرخشی استفاده می‌کنیم و یا موهای صافی دارید و نوک موها را می‌خواهید حالت سوزنی و یکدستی پیتاژ کنید.  موها مانند جاروهای قدیمی و منعطف خانگی خواهد شد.

نحوه استفاده از قیچی پیتاژ

در حرکت قیچی پیتاژ این است که، موها را به صورت کات باید انجام داد و هیچ سایشی نباید در زمان پیتاژ وجود داشته باشد. موها کاملا بین قیچی قرار می گیرد و قیچی کاملا بسته شود. در برش هیچ سایشی و کششی و پرتابی با این قیچی انجام ندهید.

زمانیکه از این قیچی استفاده می‌کنید حرکت دست متناسب با برش قیچی باشد، یعنی اینکه ما قیچی را زمانیکه که کات کردیم و دو تا تیغه به هم رسید باید حرکت دهیم و برش دیگری انجام دهیم. در غیر این صورت قبل از کامل بسته شدن قیچی اگر حرکت دهیم باعث کشش مو و اذیت شدن مشتری می‌شود.

برای حجم گیری‌هایی که از انتهای مو انجام می‌شود، باید دقت داشته باشید که قیچی را زیاد به کف سر نرسانید و حالت اریبی داشته باشد. قیچی نسبت به سر زاویه ۴۵ درجه‌ای به دسته مو داشته باشد که حالت زیگزال توی برش‌ها داشته باشید که کوتاهی مو بهتر شود.

این قیچی برای موهایی که حالت نرمالی دارد می‌توان استفاده کرد و برای موهایی که خیلی ضخیم هستند توصیه نمی‌شود، چون حالت خشن بودن را بیشتر به مو اضافه می‌کند.

فواصلی که بین تکسچرها یاهمان بافت‌هایی که بین قیچی هست در مقدار حجم‌گیری‌ها خیلی چشم گیر می‌باشد. یعنی هرچه این فواصل بیشتر باشد، حجم کمتری از مو گرفته می‌شود و همچنین اگر فواصل کمتر باشد، حجم بیشتری از مو گرفته می شود.

یک استثنا هست اینکه سطح مقطعی که با آن بالا وجود دارد نباید زیاد ضخیم باشد. اگر زیاد ضخیم باشد مثل قیچی های فانتزی (vern) حالت تکه‌ای به مو می‌دهد و حالت تکسچر را به مو نمی‌دهد و سطح مقطع زیادی از مو قطع می‌شود. یک سطح مقطع بیشتری از مو قطع نمی‌شود. این بیشتر حالت تیکل و لایه لایه به مو می‌دهد که به صورت خطی برش زده می شود.

تفاوتش با قیچی کاتراینه که به صورت خطی برش زده می‌شود.

امیدوارم که ازمطالب بهره لازم برده باشید، از اینکه همراه سورا هستید سپاس گزاریم.

منبع : سورا ، Kobe Academy Set

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا